25.06.2017,
Meniny má Tadeáš

Zadaj hľadaný výraz


ste návštevník:

TOPlist

 

nájdete nás

 
Pravidlá pre Expedičný RC TRIAL
Slovenský pohár 2016



1. Všeobecné pravidlá
 
1.1 Základy RC Expedition Trialu
RC Expedičný Trial je terénna skúška zručnosti pre RC modely expedičných, trialových a im podobných vozidiel upravených pre jazdu v teréne, ktorá má za cieľ otestovať zručnosť vodičov týchto vozidiel. Trial je špecifický postavená terénna skúška zručnosti a má preveriť ovládanie modelu vodičom.

1.2 Vodič, navigátor, viacnásobný štart
Trialu sa môže zúčastniť modelár bez obmedzenia veku. Prihlásením na trial sa modelár zaväzuje rešpektovať a plniť všetky body týchto pravidiel a k dodržiavaniu pokynov organizátorov trialu.
Pre jazdu v sekcii môže mať vodič navigátora, ktorý vodičovi pomáha s orientáciou v sekcii. Účasť navigátora musí byť nahlásená komisárovi pred každým vjazdom do sekcie.
S jedným vozidlom smie štartovať viac posádok, avšak každý vodič môže absolvovať každú sekciu v jednom kole s rovnakým modelom iba raz. Viacnásobný štart viacerých posádok s jedným modelom musí byť nahlásený pred každým vjazdom do sekcie komisárovi.
Každý jazdec má pridelené svoje štartovné číslo, ktoré musí byť nalepené na vozidle. Počas jazdy jedného „čísla“ musia byť ostatné zakryté, alebo prelepené čiernou páskou. Toto zakrytie musí byť vhodné aj pre prípad dažďa.
Jeden jazdec smie prihlásiť do závodu iba jeden model. Zmena modelu počas súťažného dňa nie je povolená. Pokiaľ počas preteku dôjde k neopraviteľnému poškodeniu modelu, môže pretekár dokončiť súťaž so požičaným modelom, ale bez nároku na zisk bodov. Všetky sekcie prejdené s náhradným modelom sa počítajú ako neprejdené.

1.3 Pravidlá a komisári
Pravidlá vyvesené na informačnej tabuli pretekov sú povinné a záväzné pre všetkých účastníkov.
Behom preteku sú účastníci povinní dodržiavať pokyny usporiadateľov a komisárov, a to aj mimo súťažných sekcií.
Nekorektné chovanie (napr. obťažovanie, alebo ohrozovanie divákov) môže byť komisármi potrestané navýšením trestných bodov, prípadne vylúčením zo súťaže.
Hlavný komisár (resp. riaditeľ preteku) rieši všetky sporné otázky spojené s priebehom preteku.
Technický komisár (komisári) vykonávajú pred zahájením preteku (pri registrácií) technickú prehliadku všetkých vozidiel. Sporné prípady rieši hlavný komisár.
Na korektný priebeh preteku v jednotlivých sekciách dohliadajú traťový komisári. Nad každou otvorenou (jazdenou) sekciou má dohľad jeden komisár. Komisár dohliada na regulárnosť preteku, len on je oprávnený opravovať vytýčenie trasy, riešiť všetky sporné otázky, prípadne zavrieť sekciu, ak nie je priebeh preteku na nej korektný (výrazne zhoršenie podmienok prejazdu, prípadne neprejazdnosť). V takomto prípade sú výsledky tejto sekcie anulované. Komisár je taktiež oprávnený pri priestupku vylúčiť pretekára zo sekcie – pri vážnom priestupku aj z celého preteku. Komisár je vrcholným riadiacim orgánom sekcie, jeho rozhodnutie je nezvratné.
Všetci traťový aj technický komisári sú zreteľne označení s označením ich funkcie (napr. reflexné vesty s názvom funkcie).
Pred pretekom sa uskutoční spoločná rozprava komisárov a pretekárov. Behom rozpravy môžu byť jednotlivé body pravidiel doplnené, spresnené, prípadne výnimočne upravené. Tieto zmeny platia iba pre konkrétny pretek, na ktorom sa zmena dohodne.
Na rozprave si pretekári určia svojho zástupcu, ktorý spolu s riaditeľstvom preteku rieši sporné situácie, vrátane protestov.

1.4 Kategórie vozidiel a vodičov
Dohodou modelárskych klubov boli pre rok 2015 vyhlásené:
1.4.1 - kategórie vozidiel:
- vozidlá z lexanovou karosériou
- vozidlá z karosériou z ABS (alebo podobného plastu)
1.4.2 - kategórie vodičov:
- juniori a seniori spoločne (od 15,00 do 199 rokov)
- žiaci a žiačky (do 14,999 roka)
- ženy (nad 15,00 rokov)
Pre otvorenie ktorejkoľvek kategórie je potrebná účasť minimálne piatich modelov. V prípade menšieho počtu štartujú títo účastníci spoločne s ostatnými a nebudú vyhodnotení samostatne.

1.5 Prihlásenie do závodu,
Na preteky sa vodič (účastník) prihlasuje u organizátora. Nahlasujú sa nasledujúce údaje: údaje o vodičovi(meno, priezvisko, nick, vek, bydlisko), o modeli (kategória) a RC súprave (kmitočet).
Prihlasuje sa dopredu na email organizátora, výnimočne priamo na pretekoch do zahájenia rozpravy.
Štartovné je 5,- € na pretek. V prípade štartu jedného pretekára v oboch kategóriách vozidiel platí za druhú kategóriu 3,-€.

1.6 Zodpovednosť za škody a vzdanie sa ručenia
Každý vodič svojim podpisom pri registrácií zároveň prehlasuje, že:
- pretekov sa zúčastňuje na vlastné riziko,
- neodvolateľne sa vzdáva nárokov na náhradu škody pri škodách a nehodách jemu vzniknutých pri preteku a v súvislosti s ním voči usporiadateľovi a jeho personálu,
- neodvolateľne preberá zodpovednosť za všetky škody spôsobené činnosťou jeho alebo jeho modelu tretím osobám (mimo organizátorov a účastníkov pretekov).

1.7 Protesty
Protest proti súťažnému vozidlu musí byť podaný bezprostredne po zistení možných nezrovnalostí s technickými predpismi.
Protest proti vyhodnoteniu jazdy v sekcií musia byť podané najneskôr do 15 minút po oznámení výsledku jazdy.
Na podanie protestu má právo len pretekár. Protest sa podáva hlavnému komisárovi, resp. riaditeľovi preteku spolu so správnym poplatkom 20,-€.
Protest prerokuje riaditeľstvo preteku (za účasti zástupcu pretekárov). Rozhodnutie o proteste bude oznámené čím skôr, najneskôr však do začiatku vyhlasovanie výsledkov.
V prípade oprávneného protestu bude poplatok vrátený, v prípade neoprávneného protestu prepadá v prospech organizátora.
Rozhodnutie riaditeľstva pretekov o proteste je záväzné a nie je možné proti nemu žiadne odvolenie.

1.8 Umiestnenie
Víťazom preteku je vodič s najmenším počtom trestných bodov vo svojej kategórii. Pri zhodnosti bodov bude slúžiť k rozhodnutiu celkový dosiahnutý čas.
Každý pretek môže mať iný počet sekcií, pričom sa môže jazdiť jednokolovo aj viackolovo (jednotlivé sekcie sa idú viackrát, prípadne v protismere).
Po dohode organizátora a pretekárov je možné zaradiť aj špeciálnu sekciu, ktorej hodnotenie bude dohodnuté pri rozprave.
Organizátor tiež stanoví, či sa započítavajú všetky sekcie, alebo jedna najhoršia sa bude škrtať.

V prípade seriálu sa celkovým víťazom stane pretekár s najväčším počtom bodov získaných na jednotlivých pretekoch. Počet bodov prideľovaných za umiestnenie v jednotlivých závodoch:
1. miesto .......... 30 bodov 11. miesto .......... 10 bodov
2. miesto .......... 25 bodov 12. miesto .......... 9 bodov
3. miesto .......... 22 bodov 13. miesto .......... 8 bodov
4. miesto .......... 19 bodov 14. miesto .......... 7 bodov
5. miesto .......... 17 bodov 15. miesto .......... 6 bodov
6. miesto .......... 15 bodov 16. miesto .......... 5 bodov
7. miesto .......... 14 bodov 17. miesto .......... 4 bodov
8. miesto .......... 13 bodov 18. miesto .......... 3 bodov
9. miesto .......... 12 bodov 19. miesto .......... 2 bodov
10. miesto .......... 11 bodov 20. miesto .......... 1 bodov
Z celkového počtu pretekov bude jeden škrtaný (najhoršie umiestnenie). Pri zhodnosti bodov bude pre určenie poradia slúžiť počet lepších umiestnení, príp. počet škrtnutých bodov, príp. celkový počet trestných bodov v rovnakých pretekoch. Ak nie je možné rozhodnúť ani potom, je im obidvom priznané rovnaké umiestnenie.


2. Technická prehliadka, registrácia

Prehliadka všetkých modelov prebieha pred každým pretekom a vykonávajú ju technický komisári. Vozidlá (modely) musia vyhovovať technickým predpisom (a aj po dobu celých pretekov).
Po schválení vozidla na preteky posádka zaplatí štartovné a nelepí na model pridelené štartovné číslo. Štartovné čísla pre jednotlivé kategória vozidiel (pozri 1.4.1) môžu byť rôznej farby.
Zároveň vodič obdrží jazdný výkaz, do ktorého mu budú traťovými komisármi zapisované trestné body v jednotlivých sekciách.
Vozidlo je následne umiestnené do uzavretého parkoviska, kde je k nahliadnutiu ostatným pretekárom až do začiatku rozpravy. V tomto čase nie je možné robiť na vozidle žiadne úpravy (ani výmenu batérie).
Technický komisári majú oprávnenie kedykoľvek v priebehu preteku opakovane skontrolovať ktorékoľvek vozidlo.


3. Všeobecné technické predpisy

3.1 Pohon vozidiel
Model vozidla musí mať trvalý pohon všetkých kolies.

3.2 Motor modelu
Použitý musí byť len jeden elektromotor.

3.3 Batéria
Musí byť dokonalé pripevnená a nesmie obsahovať tekutý elektrolyt. V sekcií nie je povolená výmena batérie.

3.4 Závažia
Prídavné závažia sú povolené. Musia byť riadne upevnené a umiestnené vo vnútri vozidla. Musia byť namontované pred technickým preberaním.

3.5 RC súprava
Povolené sú len RC súpravy pracujúce k kmitočtovom pásme 27MHz, 40MHZ, a 2,4GHz. RC súpravy pracujúce v pásme 27 a 40MHz musia mať výmenné kryštály - číslo kanálu nahlási pretekár pri registrácií.
V priebehu súťažného dňa (od rozpravy do vyhlásenia výsledkov) nesmie vodič zapínať vysielač bez pokynu komisára. V prípade potreby zapnúť vysielač pri oprave modelu je pretekár povinný vyžiadať si súhlas hlavného komisára. Ten skontroluje možnosť kolízie kmitočtu s jazdiacimi modelmi. Nedodržanie tohto bodu bude posudzované ako hrubé porušenie disciplíny s možnosťou diskvalifikácie.

3.6 Ostatné
Elektromotory, regulátory, serva nie sú regulované, môžu sa použiť ľubovoľnej značky a parametrov.


4. Technické predpisy vozidiel

4.1 Kategórie vozidiel
Vozidlá budú rozdelené do dvoch kategórií (podľa 1.4.1):
- vozidlá z lexanovou karosériou
- vozidlá z karosériou z ABS (alebo podobného plastu) – pri kombinácií karosérie lexan/ABS musí byť pre zaradenie do tejto kategórie podiel ABS minimálne 75%.

4.2 Technické predpisy (rozmery - pozri prílohu č.1)
Vozidlo (model) musí byť postavené v mierke a musí byť čo najviac podobné „veľkému“ originálu.
Každé vozidlo musí byť vybavené vypínačom batérie.

Šírka vozidla: - minimálna = 190mm
- maximálna je daná šírkou bránky = 250mm.
Rázvor vozidla: - minimálne = 240mm
- maximálny nie je obmedzený
Pneumatiky: - maximálny priemer = 120mm
- maximálna šírka = 50% z priemeru
Pohon: jeden motor s prevodovkou
Riadenie: riadená (natáčaná) len predná náprava
Podvozok: - trubkový, rebrinový, alebo plošinový rám. Podvozky typu „crawler“ sú zakázané,
- rozchod obidvoch náprav musí byť rovnaký.
Karoséria: - v pozdĺžnom smere (dĺžka) musí prekrývať všetky pneumatiky na 100%,
- v priečnom smere (šírka vozidla) musí karoséria (nie dorobené blatníky) zakrývať (prekrývať) všetky pneumatiky na min. 1/3 šírky pneumatiky,
- v prípade šikmého zrezania karosérie môže byť odkrytých max. 30mm pneumatiky,
- vpredu aj vzadu musí karoséria presahovať cez nápravy,
- vzhľad musí pripomínať skutočné vozidlo. Pri prototypoch karosérií je požiadavka na realistický vzhľad, príp. možnosť „sériovej“ výroby (žiadne „UFO“ varácie).

Nie je povolené používanie žiadnych technických pomôcok – navijaky, ťažné reťaze, nájazdy, výsuvne tyče na vytiahnutie, resp. prevrátenie auta a pod. Toto neplatí v špeciálnych sekciách.


4.3 Nepovolené vozidlá, resp. úpravy
Do preteku nebudú prijaté:
- nedokončené vozidlá, resp. samostatné podvozky,
- nákladné vozidlá, stavebné stroje, poľnohospodárske, lesné a špeciálne stroje,
- pásové alebo polopásové vozidlá,
- monster trucky, crawlery,
- vozidlá s viac ako 4 kolesami (mimo rezervy),
- vozidlá, ktoré celkovo nezapadajú do konceptu RC Expedičného Trialu
- vozidla so spaľovacím motorom,
- vozidlá s pneumatikami s klincami, resp. reťazami,
- vozidlá s natáčanou zadnou nápravou,
- vozidlá s odpojiteľnou nápravou (v priebehu jazdy sa nesmie odpájať pohon ktorejkoľvek nápravy),
. vozidlá s dodatočne zúženými nápravami,
- vozidla s motormi v kolesách.
Organizátor si vyhradzuje právo odmietnuť model, ktorý nie je vhodný pre trial.

4.4 Opravy
Výmena batérií ako aj dielov (motor, regulátor, a pod.) v priebehu trialu je povolená len mimo trialových sekcií ( = v depe ).


5. Priebeh preteku a hodnotenie sekcií

5.1 Všeobecné pokyny
Pred začiatkom pretekov nie je povolené jazdiť v sekciách, ani do nich vstupovať. Porušenie tohto zákazu bude penalizované prídelom trestných bodov, prípadne diskvalifikáciou z preteku.
Po ukončení registrácie posádok nasleduje rozprava pretekárov, komisárov, riaditeľa pretekov. Počas rozpravy budú vysvetlené spôsoby prejazdu jednotlivými sekciami, prípadne s názornou ukážkou predjazdcom.
Na záver rozpravy vyhlási hlavný komisár preteku (riaditeľ preteku) čas, do ktorého musia byť prejdené všetky sekcie. Ak to niektorá posádka nestihne, počítajú sa chýbajúce bránky ako neprejdené.

5.2 Priebeh preteku

Vodiči absolvujú preteky v poradí, ktoré im bolo pridelené, prípadne ktoré si vyžrebovali. Pred zahájením jázd majú posádky možnosť prehliadky sekcií, ale nesmú do nich vstupovať.
Po otvorení sekcie komisárom už do sekcie nesmie vstúpiť nikto okrem členov posádky. Komisár hlási posádke modelu prejazd (čistý, dotyk, zlomená tyč, atď…) vždy až po úplnom prejdení vozidla bránkou.
V sekcii môže mať vodič jedného spolujazdca – navigátora, každá ďalšia pomoc bude hodnotená ako nepovolená a vodič bude diskvalifikovaný zo sekcie, pričom sa to hodnotí ako nenastúpenie do sekcie (viď. bodovanie - bod 5.5). Pri opakovanom porušení bude vodič diskvalifikovaný z celého preteku.
Po ukončení sekcie a podpísaní jazdného výkazu traťovým komisárom predloží tento k nahliadnutiu hlavnému komisárovi (rozhodcovi), ktorý trestné body zapíše na výsledkovú listinu.

5.3 Jazda vozidlom
Bránky môžu byť prejdené modelom jazdou vpred, alebo cúvaním. Farebná vlajočka s číslom bránky musí ale byť vždy na ľavej strane v smere jazdy sekciou.
Vjazd do sekcie (bránka ŠTART) musí byť uskutočnený jazdou dopredu.
Každá bránka je považovaná za prejdenú, pokiaľ obrys vozidla opustil bránku, alebo pomyselnú os prechádzajúcu oboma tyčkami bránky. Pokiaľ vozidlo vojde do nejakej bránky, avšak bránku nie je schopné zdolať, môže ju pre ďalší pokus znovu opustiť - okrem štartovacej bránky.
Za správne prejdenie trasy sekcie je zodpovedný samotný vodič. V prípade nejasností ohľadom vedenia trasy je oprávnený podávať informácie iba komisár, prípadne organizátor pri prehliadke trati, resp. rozprave.

5.4 Poškodenie modelu, havária
Prevrátenie vozidla a jeho spätné postavenie na kolesá bez vonkajšej pomoci nemá vplyv na pridelenie trestných bodov. Každá posádka má právo využiť možnosť postavenia modelu do sekcie (viď bodovanie - bod 5.5)
V prípade, že dôjde k takému poškodeniu modelu (vrátane vybitia batérie), ktoré neumožňuje ďalšiu jazdu, môže byť traťovým komisárom umožnená oprava mimo sekcie (v depe). Táto oprava sa hodnotí ako dvojitý dotyk vozidla a penalizuje sa 200 trestnými bodmi. Časový limit na opravu je 30 minút. Po oprave sa vozidlo vráti ma miesto poruchy a dokončí sekciu. (Poznámka: traťový komisár nečaká na opravu. V jazde pokračujú ostatní pretekári a opravené vozidlo sa vráti na trať po oznámení ukončenia opravy.)

5.5 Hodnotenie prejazdu bránok a sekcie
0 bodov - Bez chyby, čistý prejazd. Nehodnotí sa spadnutie bránkovej tyče zosuvom zeminy, skál (neúmyselné). Pokiaľ sa nedá tyč umiestniť na dané miesto, vozidlo môže pokračovať ďalej a bránka sa považuje za prejedenú (s nulou). Následne jeden s komisárov zabezpečí postavenie tyče na pôvodné miesto.
5 bodov - Dotyk s bránkovou tyčou. Pokiaľ sa vozidlo viackrát dotkne tyče na tej istej strane, bude to vyhodnotené ako jeden dotyk. Ak sa však vozidlo v tej istej bránke dotkne obidvoch tyčí, bude to hodnotené ako dva dotyky, t.j. 2 x 5 bodov.
25 bodov - „Zlomenie“ tyče. Za zlomenie je považované prejdenie tyče kolesom, alebo celým vozidlom so súčasným dotykom tejto tyče so zemou. Tiež za dotyk vozidla s ohraničením sekcie, alebo prejdenie ohraničenia sekcie.
25 bodov - Pomoc posádky vozidla pri uviaznutí modelu, ktorá nim kolíše zo strany na stranu – vodič/navigátor jedným prstom a samozrejme v nejakej uveriteľnej miere – 1x za sekciu.
50 bodov - Každá neprejdená bránka, resp. bránka, ktorá bude prejdená zlým smerom, alebo bude prejdená opakovane. Bránka zdolaná iným spôsobom než jazdou po kolesách sa nepovažuje za správne prejdenú bránku. Pokiaľ vozidlo v bránke „skočí“ ale ďalej pokračuje na kolesách, je to dobrý prejazd.
V prípade diskvalifikácie, alebo nedokončenia sekcie sa počítajú všetky zvyšné bránky ako neprejdené. Celá neprejdená sekcia = počet bránok x 50bodov.
100 bodov - Pomoc rukou (nohou, palicou a pod.) pri prevrátení alebo uviaznutí modelu (model sa nemôže vlastnou silou pohybovať). Pri vrátení modelu na trať je model umiestnený čo najbližšie k miestu vypadnutia (na najbližšie stabilné miesto) na základe odsúhlasenia traťovým komisárom. Modelu sa môžu dotknúť len vodič, navigátor, prípadne komisár. Dotyk akejkoľvek inej osoby znamená diskvalifikáciu v danej sekcií (= plný počet trestných bodov). Ako cudzia pomoc sa hodnotí aj náhodný dotyk vozidla vodičom, navigátorom, fotografom, kameramanom, divákom.

5.6 Diskvalifikácia danej sekcie (pretekár obdrží 50 bodov x počet neprejdených bránok - vrátane bránok ŠTART, CIEĽ):
- pokiaľ jazdec nenastúpi do sekcie na výzvu traťového komisára.

5.7 Predčasné ukončenie sekcie (pretekár obdrží 50 bodov za každú neprejdenú bránku - vrátane bránky CIEĽ):
- pri dotyku vozidla s inou bránkou, ako tej o ktorej prejdenie sa usiluje,
- pri prekročení časového limitu (ak bude stanovený),
- pri prekročení povoleného počtu zásahov rukou - ak bude stanovený.


6. Vysvetlenie pojmov a názvov

6.1 Bránka
Bránku tvoria dve tyčky a pomyselná spojnica medzi nimi. Priemer tyčiek 3 - 8mm, výška nad terénom minimálne 200mm. Jedna z tyčiek musí mať farebnú vlajočku s číslom bránky. Táto vlajočka určuje smer, ktorým sa má bránka prejsť a je vždy umiestnená na ľavej starne v smere jazdy. Do bránok sa započítavajú aj bránky ŠTART a CIEĽ.
Jednotlivé bránkové tyče sú stavané zvislo. Pri stavbe bránok, napr. vo svahu sa musí prihliadať k bočnému náklonu vozidla pri ideálnom prejazde touto bránkou.
Šírka traťových bránok: 250mm na rovine
300mm (aj viac) v teréne – podľa priečneho sklonu trate
Šírka bránok ŠTART a CIEĽ: 400mm

6.2 Dotyk s bránkovou tyčkou
Akýkoľvek fyzický kontakt vozidla s bránkovou tyčkou. Pokiaľ sa vozidlo viackrát dotkne tyčky na tej istej strane, bude to vyhodnotené ako jeden dotyk. Ak sa však vozidlo v tej istej bránke dotkne obidvoch tyčí, bude to hodnotené ako dva dotyky, t.j. 2 x 5 bodov.
Za dotyk sa považuje ohnutie tyčky do sklonu 45º. Posúdi a nezvratne rozhodne traťový komisár.
Aj tyčka ohnutá prevrátením vozidla bude vyhodnotená ako ohnutie, ak uhol ohnutia nepresiahne 45º.

6.3 Zlomená bránková tyčka
Ako zlomená bránková tyč sa hodnotí ohnutie alebo prejdenie bránkovej tyčky vplyvom jazdy alebo pádu vozidla pod uhlom 45º a viac.
Ak sa vozidlo najprv dotkne tyčky (napr. prednou bočnou časťou), ale následne ju zadným kolesom „zlomí“, hodnotí sa to len ako zlomenie tyče, nie ako dotyk a následné zlomenie.

6.4 Prejdená bránka
Za prejdenú bránku sa považuje tá, ktorú prešiel celý obrys vozidla. Pokiaľ ju vozidlo neprejde celé, môže vycúvať z dôvodu opakovaného pokusu o jej zdolanie.
Ak by do prejdenej bránky (vozidlo je opustilo celým svojim obrysom) vozidlo znovu vošlo, považuje sa to za nesprávne prejdenú bránku = predčasné ukončenie sekcie (viď bod 5.7).
Bránku môže vozidlo prejsť jazdou dopredu alebo cúvaním, ale vždy to musí byť v správnom smere z pohľadu jazdy sekciou (vlajočka na ľavej strane).

6.5 Neprejdená bránka
Za neprejdenú bránku sa považuje:
- každá bránka prejdená zlým smerom,
- každá vynechaná bránka.
Napr. ak pri pokuse prekonať jednu bránku sa vozidlo skotúľa dole kopcom a pritom minie ďalšiu - nasledujúcu bránku, považuje sa táto za zle prejdenú. Vozidlo sa nemusí vracať, bolo by to zbytočné.

6.6 Sekcia
Každá sekcia je tvorená samostatnými bránkami ŠTART a CIEĽ a 13-18 prejazdovými (traťovými) bránkami (celkový počet bránok 15 -20).
Rozmiestnenie bránok je prevedené na vyhradenom priestore. Priestor sekcie môže byť úplne, alebo čiastočne ohraničený (výstražná páska alebo obdobný spôsob, ale tak, aby sa nedalo ohraničenie podísť modelom). V tomto prípade sa model nesmie dotknúť ohraničenia.
Bránka ŠTART musí byť orientovaná tak, aby model pri prejazde touto bránkou vošiel do sekcie.
Bránka CIEĽ musí byť orientovaná tak, aby model jej prejdením opustil priestor sekcie.
Prejazdové (traťové) bránky sú stavané so zreteľom na to, aby nehrozilo modelom nebezpečenstvo výrazného poškodenia.
Prejazd medzi bránkami (vzdialenosť medzi bránkami) má byť volený tak, aby so zreteľom na terén bol primerane náročný (nie neprejazdný).
Do ohraničenej sekcie má prístup len vodič, navigátor, traťoví komisár (komisári) a jeden fotograf, alebo kameraman. Pri porušení tohto pravidla zo strany posádky má komisár právo jazdu ukončiť a posádke v sekcií prideliť trestné body za všetky neprejdené bránky. V prípade náhodného porušenia treťou stranou (diváci, deti, domáce zvieratá) môže komisár jazdu prerušiť, aby nedošlo k zhoršeniu podmienok pre súťažiaceho.
Traťový komisár zodpovedá za regulárnosť sekcie, je oprávnený opravovať vytýčenie trasy. Pokiaľ sa sekcia poškodí prejazdom predchádzajúceho pretekára, je na rozhodnutí komisára upravovať sekciu pred ďalšou jazdou. Všeobecne platí, že sa sekcie po prejazde modelu neopravujú s výnimkou poškodenia mostov a umiestnenia bránkových tyčí.
aa
new