(aktualizované 3.7.2020, pridané foto novej karosérie na konci blogu)
Roky sa venujem stavbe plastových modelov, ale už nejaký čas ma lákalo skúsiť postaviť RC model. Začal som hľadať nejakú stavebnicu RC auta Porsche, pretože sa mi páči dizajn týchto športiakov. Pri hľadaní vhodného modelu som si všimol, že najväčší výber je medzi modelmi v mierke 1/10. Sortiment stavebníc RC áut má asi najlepšie zvládnutý japonský výrobca Tamiya, takže som nakoniec výber zúžil len na modely tejto značky. Zaujala ma stavebnica Tamiya 47321, ktorá ponúka krásne Porsche 911 GT2 Racing v mierke 1/10. Model je posadený na podvozku Tamiya TA02SW, ktorý má výborné jazdné vlastnosti.
Príprava na stavbu modelu
Keďže je to moja úplne prvá stavba RC modelu Porsche zo stavebnice, pred konečným výberom som si ešte pozrel pár videí na internete, aby som sa dostal do obrazu. Aké modely sú dostupné v kombinácii s akými podvozkami, v akom prevedení, či s osvetlením alebo bez, prípadne čo stavebnica obsahuje. Predsa len je to niečo úplne iné než stavba plastového modelu.
Potreboval som zistiť:
- čo stavebnica obsahuje
- čo treba ešte dokúpiť k stavebnici
- aké náradie je k stavbe modelu potrebné
- ako postupovať pri vyrezávaní a striekaní lexanovej karosérie
- ako sa model spojazdní
- aké ďalšie príslušenstvo budem potrebovať na prevádzku RC modelu
Začiatok a priebeh stavby modelu
Stavebnice Tamiya sú známe kvalitnou prípravou a prehľadnými návodmi. Všetky diely sú dôkladne zabalené v igelitových vreckách označených písmenami A, B, C... Otvárajú sa postupne tak, ako ide stavba modelu. Na začiatku som si všetky vrecká s dielmi prezrel. Stavebný návod zobrazuje všetky skrutky, tesnenia, závlačky v životnej veľkosti čo veľmi zjednodušuje orientáciu počas stavby. Podvozok je radosť kompletizovať, úplne všetko pasuje ako má. Ak nepredbiehate návod, tak sa v stavbe nedá pomýliť a krok po kroku spoľahlivo dosiahnete cieľ.
Nebol som si istý len v tom, koľko maziva mám dávať na prevody a pohyblivé časti aby mi priložená tubička vazelíny vystačila na všetko. Ale tá malá tuba nakoniec pre model celkom postačovala. Zvyšné mazivo som ešte natlačil po odmontovaní horných plastových dielov do diferenciálov.
Hotová zostava pohonnej jednotky s centrálnym diferenciálom.
Hotová zostava zadných hnaných náprav
Hotová zostava zadnej nápravy s pohonom.
Hotová zostava prednej nápravy s diferenciálom.
Podvozok už získava konečný vzhľad, hotové sú všetky tri hlavné zostavy.
Tlmiče v stavebnici sú kvalitné olejové s plastovým telom, ale dajú sa vymeniť aj za celokovové tuningové.
Príprava karosérie modelu
Karoséria je vylisovaná z lexanu vo forme polotovaru. Pri vyrezávaní karosérie som použil nožnice na lexan, ale aj malé zahnuté nožnice. Práca je tak jednoduchšia najmä pri vystrihovaní oblúkových výrezov pre kolesá. Následne som hrany zahladil opatrným prebrúsením jemným brúsnym papierom. Treba dávať pozor aby sa ochranná fólia na povrchu karosérie nepoškodila. Snažil som sa aby spodná hrana karosérie bola čo najrovnejšia bez rušivého zvlnenia. Myslím, že sa mi to celkom podarilo, ale možno to mohlo byť ešte trošku lepšie. Otvory pre držiaky karosérie som urobil ešte pred striekaním. Uľahčuje to správne a presné polohovanie karosérie na šasi.
Karosériu som pred nastriekaním pripravil nalepením krycích masiek na okná z vnútornej strany. Boli obsiahnuté v stavebnici, stačilo ich vystrihnúť. Keďže som chcel zvýrazniť medzery medzi jednotlivými dielmi a vykrojeniami blatníkov čo je dobre vidieť aj na skutočnom aute, nalepil som z vnútornej strany aj tenkú maskovaciu pásku, ktorá zakryla predlisované linky. Pri striekaní karosérie som použil farby Tamiya na lexan. Najprv som naniesol bielu, odstránil masky liniek a potom nastriekal čiernu. Nakoniec som odstránil masky okien a nastriekal ich dymovou.
Pred lepením nálepiek nezabudnite stiahnuť ochrannú fóliu z karosérie. Prekvapilo ma, že nálepky na karosériu nie sú vopred narezané a tak je potrebné ich opatrne vystrihnúť poprípade skalpelom vyrezať. Na druhú stranu niekde to môže mať aj výhodu lebo sa dá nálepka pekne nastrihať aby dobre lícovala napr. na okenných rámoch. Nálepku zadných bočných okien už by som lepil iným spôsobom, asi by som priesvitné vnútro vyrezal. Treba dávať pozor pri lepení, pretože do určitej miery sú vinylové nálepky pružné naťahovacie, plastické. Dobre kopírujú povrch, majú silnú priľnavosť a preto nie je veľa možností na prípadnú korekciu pozície nálepky. V prípade neopatrného odlepenia sa nálepka zničí.
Záverečné zhrnutie
Pri stavbe svojho prvého RC modelu auta som si užil veľa zábavy. Stavebnicu značky Tamiya vrelo odporúčam každému, kto si to tiež chce vyskúšať. Vybrať sa dá z veľmi pestrej ponuky stavebníc Tamiya.
Moja prvá skúsenosť so stavbou RC modelu auta ma poučila že:
- stavebnica Tamiya má skvelo urobenú prípravu, diely sú prehľadne pripravené v sáčkoch a všetko jasne označené
- stavebný návod je dokonalo prehľadný
- nepotrebujem skoro žiadne náradie, stačí len skrutkovač, malé kombinačky a nožnice na lexan
- stavbu zvládne aj úplný začiatočník, len sa nesmie ponáhľať a mal by postupovať podľa stavebného návodu
Text a foto: (c) Tomáš Šavel
5.8.2019 - Tuningové výfuky už zdobia moje RC Porsche
19.4.2020 - Nová karoséria
Pre väčšie potešenie som sa rozhodol prraviť si ešte jednu karosériu Porsche pre toto šasi. Tu je fotopostup ako som su spracoval od základného výlisku z lexanu, po finálnu nádhernú karosériu.
1. krok: Karosériu treba vyrezať zo základného výlisku, hrany zabrúsiť a napasovať ju na šasi. Dôležitá je kontrola výrezov v blatníkoch, aby kolesá nikde nedrhli, hlavne predné pri plnom vytočení do strany. Krycia fólia na vonkajšom povrchu karosérie musí ostať, nedávajte ju dole.
2. krok: Dôkladné vymaskovanie okien, reflektorov a všetkých plôch, ktoré nemajú byť zastriekané farbou karosérie. Otvory pre držiaky karosérie, zadné krídlo a spätné zrkadlá som prelepil z vonkajšej strany, aby mi pri striekaní neprefúkla farba a nezašpinila okolie.
3. krok: Nastriekanie karosérie zvnútornej strany vybranou farbou Tamiya na lexan (séria PS-xx).
4. krok: Odstránil som masky (ten) z okien a nastriekal vnútro karosérie čeirnou dymovou (smoke). Masky na reflektoroch a zadných svetlách mueli ostať, lebo tie sklá majú ostať číre.
5. krok: Po zaschnutí dymovej farby odstránenie zvyšných masiek.
6. krok: Až teraz nastal čas pre stiahnutie ochrannej fólie z povrchu karosérie.
7. krok: Nalepenie nálepiek a namontovanie zadného krídla so sp§tnými zrkadlami. Vydarená karoséria robí veľkú radosť od prvého okamihu.
Text a foto: (c) Tomáš Šavel