Elektromotor FOXY 250 7,2V
Kód: KAVAN-3BD1005Podrobný popis
Elektromotor FOXY 250 7,2V Foxy 3BD1005
Jednosmerné (brushed) motory radu FOXY Brushed sa výborne hodia pre celú škálu modelárskych aplikácií - pre pohon lietadiel, lodí, áut, tankov a iné pozemnej techniky s priamym náhonom aj s prevodovkou.
Pri inštalácii a zapájaní motorov FOXY Brushed dbajte, aby ste neprekročili povolené hodnoty napájacieho napätia a prúdového zaťaženia.
Chladenie motora: V prevádzke by teplota vonkajšieho plášťa motora nemala prekročiť 80 ° C. V modeli je preto nutné vždy zabezpečiť dostatočný prístup chladiaceho vzduchu a jeho prúdenia okolo motora; v prípade lodných modelov odporúčame používať vodné chladenie. Vysoké zaťažovanie motora je možné iba krátkodobo. Po každom lete / jazde je nutné ponechať motor vychladnúť na izbovú teplotu skôr, než znovu vzlietnete / vyplávate.
FOXY 250 7,2 V je jednosmerný elektromotor veľkosti "250" s hriadeľom s priemerom 2,0 mm a klznými ložiskami vhodný pre pohon halových modelov lietadiel s priamym náhonom (vrtuľa 4x3,5 ") alebo s prevodovkou, pre malé modely áut a lodí, prípadne do mechanizmov tankov - otáčanie veže, dvíhanie kanóna a podobne.
Pre riadenie jeho otáčok budete potrebovať elektronický regulátor so zaťažiteľnosťou 6-8 A.
FOXY 250 7,2 V je vhodnou náhradou motora SPEED 250 7,2V (kat. Č. 6374).
Sada motora obsahuje:
Motor FOXY 250 7,2 V
Návod na obsluhu
Napätie (menovité) [V] 7.2
Napätie (prevádzková) [V] 3.7 - 7.4
Otáčky pri menovitom napätí [ot./min] 15000
Regulátor [A] 6 - 8
Priemer [mm] 20
Dĺžka (skrine) [mm] 25
Priemer hriadeľa [mm] 2
Voľná ??dĺžka hriadeľa [mm] 8.5
Hmotnosť [g] 22
Elektromotor na jednosmerný prúd s komutátorom.
V RC modeloch áut, lodí a tankov sú používané motory s permanentnými magnetmi, ktoré zároveň tvoria stator elektromotora. Rotor tvorí cievka s navinutými závitmi drôtu, ktorá tak vytvára elektromagnet. Elektrický prúd sa do nej privádza cez komutátor (rotačný prepínač), preto sa týmto elektromotorom hovorí aj "komutátorové". Jeho úlohou je meniť polaritu elektrického prúdu a tým aj polaritu magnetického poľa vytváranú cievkami. Vytvorený magnetický odpor roztáča rotor a tým umožňuje funkciu motora. Konštrukcia komutátora zaisťuje, že sily pôsobiace na póly rotora majú stále rovnaký smer. V okamihu prepnutia polarity udržuje beh tohoto motora v správnom smere zotrvačnosť rotora. Počet pólov rotora ovplyvňuje plynulosť chodu motora a silu potrebnú na jeho rozbeh (záberový moment). Čím viac pólov, tým plynulejší chod. Minimálny počet sú dva, obvyklý počet je tri až štyri.
V údajoch o elektromotoroch sa zvykne udávať počet závitov (Turns...), obvykle písmenom "T". Význam to má v určení vhodného motora pre konkrétny druh modelu, väčšinou ide o model auta na diaľkové ovládanie. Počet závitov určuje (pri rovnakej veľkosti motora a rovnakom napájaní) rýchlosť jeho otáčania. Čím viac závitov, tým pomalšie sa motor otáča, zároveň má však vyšší krútiaci moment. Takže rýchle driftovacie auto bude používať motor s menším počtom závitov ako pomalý expedičný špeciál, kde je potrebný zase veľký krútiaci moment. V prípade potreby sa do modelov montujú aj prevodovky, ktoré umožňujú kombinovať výhodu vysokého výkonu aj potrebu vyššej rýchlosti (napr. RC modely kamiónov).
Pri používaní týchto elektromotorov je vhodné dodržiavať niektoré pravidlá, aby motor vydržal čo najdlhšie a neopotreboval sa predčasne.
Nový elektromotor, alebo model s takýmto motorom, je vhodné najprv zabehnúť. Prúd vchádza do motora na komutátorové plôšky pomocou tzv. uhlíkov, ktoré nemusia mať od výroby dokonale prispôsobený tvar. Ak sa nový motor zaťaží na maximum bez predchádzajúceho zábehu, môže dôjsť k poškodeniu komutátorovej plochy, alebo uhlíkov z dôvodu veľkého "iskrenia". Vhodné je nový motor použiť pri prvých jazdách v miernej záťaži pri nízkych otáčkach a umožniť tak čo najdokonalejšie usadenie uhlíkov na komutátor. Tak sa uhlíky budú opotrebovávať menej a vydržia dlhšiu dobu prevádzky.
Keďže je stator tvorený permanentnými magnetmi, je dobré vedieť, že tieto magnety postupne strácajú svoju "silu". Veľký vplyv však má aj teplota. Každý elektromotor sa pri prevádzke zahrieva a môže dosiahnuť teplotu aj 60 stupňov Celzia (preto sa po jazde v žiadnom prípade nesmie motor chytať holou rukou!). Ak sa však motor nechladí, alebo chladí nedostatočne, prípadne sa jazdí dlhú dobu v maximálnych otáčkach, môže dôjsť k jeho prehriatiu a tým oslabeniu magnetov. Motor potom aj po vychladnutí už nedosiahne predchádzajúci výkon. Samozrejme hrozí poškodenie aj iných častí motora veľkým teplom. Vhodné je preto meniť režim záťaže, prípadne radšej jazdiť s dvoma menšími akumulátormi s prestávkou na výmenu a ochladenie, ako s jedným veľkokapacitným dlhý čas na plný výkon.
Otáčky elektromotora sú priamo závislé od veľkosti napájacieho napätia, preto je dobré používať tieto motory v rozsahu napätia, ktorý udáva výrobca. V modeloch áut je štandardom použitie 7,2 - 8,4 V, v prípade iných napätí je motor v modeli tomu prispôsobený a na to treba pamätať pri jeho prípadnej výmene.
Zábeh nového elektromotora
Pred začiatkom používania jednosmerného elektromotora sa jednoznačne odporúča vykonať jeho zábeh. Niektorí výrobcovia ho vyžadujú, ako podmienku uznania prípadnej reklamácie motora.
Účelom zábehu elektromotora je to, aby sa rotujúce časti dobre usadili, trecie plochy kontaktov zahladili, uhlíky zabrúsili do správneho tvaru.
Postup:
-Ak máte nový RC model auta, alebo lode, v ktorom je už motor namontovaný, postupujte nasledovne. Položte model na podložku tak, aby sa kolesá otáčali nad povrchom. Nechajte bežať motor na čo najnižších otáčkach aspoň 20 - 30 minút. Následne môžete s modelom jazdiť 20 - 30 minút najprv nižšou rýchlosťou a postupne rýchlosť zvyšovať. Na plný výkon jazdite s modelom až po uplynutí zábehovej fázy.
-Ak máte nový motor, ktorý ešte nie namontovaný do modelu, zábeh môžete urobiť tradičným osvedčeným spôsobom ponorený vo vode. Pripojte motor k ESC regulátoru a spustite ho za káble zvislo dole do nádoby s čistou vodou. Roztočte motor na nízkych otáčkach a nechajte ho bežať 10 - 15 minút. Potom môžete otážky na niekoľko minút zvýšiť postupne až na maximum. nakoniec motor vytiahnite z vody a nechajte ho chvíľu bežať, aby sa voda z motora vyfúkala von. Zabehnutý motor môžete namontovať do modelu a môžete hneď jazdiť na plný výkon. Nemusíte mať obavu z motora ponoreného vo vode. Bude fungovať normálne a voda ho bude počas zábehu chladiť. Navyše vyplaví von čiastočky uhlíkov pri zabrúsení (voda viditeľne stmavne).
trieda motora | trieda 250 |
---|
Dodatočné parametre
Kategória: | Elektromotory jednosmerné - Brushed |
---|---|
Záruka: | 2 roky |
? Trieda motora: | Trieda 250 |
Položka bola vypredaná… |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.