Starter Set diesel lokomotíva BR 232 + 3 vagóny, digitál z21, DB-AG Ep.VI HO
Kód: ROCO-5110003Podrobný popis
Starter Set diesel lokomotíva BR 232 + 3 vagóny, digitál z21, DB-AG Ep.VI HO Roco 5110003
Základná vláčiková súprava obsahujúca všetko potrebné pre začiatok s modelovou železnicou
Mierka: HO 1/87
Epocha: VI
Obsah sady:
1x Dieselová lokomotíva 232
2x Otvorený kontajner s kontajnerom
1x Nákladný vagón s kontajnerom
1x Digitálny ovládač Roco Z21 multiMAUS
1x Digitálna centrála Roco z21 Start
1x Transformátor
12x Oblúk R2 RocoLine s podložím
9x Rovinka G1 RocoLine s podložím
1x Rovinka G1/2 RocoLine s podložím
1x Rovinka G1/2 s napájaním RocoLine s podložím
Rozmery koľajového okruhu: 215 x 100 cm
Vysvetlenie
Klasické (analógové) ovládanie umožňuje riadiť v jednom okamihu len jedinú lokomotívu. Ak položíte na koľaj dve lokomotívy, budú sa obe pohybovať naraz, rovnakým smerom a približne rovnakou rýchlosťou.
Digitálne ovládanie umožňuje cez jediný ovládač riadiť naraz niekoľko lokomotív, pričom každá z nich na tej istej koľaji môže ísť inou rýchlosťou a iným smerom (alebo aj stáť).
Spájanie trate
Jednotlivé diely dráhy spájajte miernym tlakom k sebe tak, aby sa do drážok v spojkách zasunuli protiľahlé kusy koľají. Nepoužívajte násilie, koľaje by sa mohli ohnúť a pokriviť. Po zostavení trate si vyberte vhodný rovný úsek, kde chcete pripojiť elektrické napájanie. Do okienok medzi koľajou a podvalmi (len na rovnom úseku) zasuňte konektorový blok tak, aby sa jeho medené kontakty dobre dotýkali zospodu koľají. Dbajte, aby sa medzi kontakty nedostala mastnota, alebo iná nečistota. Do konektorového bloku zasuňte konce káblov od ovládacej jednotky a to tak, že zatlačíte najprv jedno tlačidlo, čím sa otvorí dierka na zasunutie jedného drôtu (pólu) kábla. Koniec drôtu zasuňte a pustením tlačidla sa v dierke zaistí. Postup opakujte aj s druhým drôtom (pólom). Do ovládacej jednotky zasuňte zospodu konektor transformátora a kábel zasuňte do drážky v požadovanom smere. Nakoniec zasuňte zástrčku kábla transformátora do elektrickej zásuvky. Okruh je tým zapojený a trať pripravená na používanie.
Rozpájanie dráhy
Postupujte presne v opačnom poradí ako pri spájaní trate. NAJPRV(!) odpojte transformátor z elektrickej siete vytiahnutím zástrčky. Potom rozpojte všetky elektrické spojenia a nakoniec jednotlivé diely trate.
Čistenie koľají
Kovové koľaje je nutné chrániť pred koróziou a znečistením. Inak sa zhoršia ich vodivé vlastnosti a jazda vlaku nebude plynulá, alebo nebude fungovať vôbec. Odporúčame občas vyčistiť povrch koľají špeciálnym čistiacim prostriedkom, nikdy nie vodou, alebo v olejom. Ideálnym pre čistenie koľají je použitie špeciálneho čistiaceho vagóna, alebo čistiaci blok PIKO 55281 (9555281). Po ukončení používania a rozobraní dráhy odporúčame uložiť diely naspäť do pôvodnej krabice a uložiť ich na suché a chladné miesto.
Jazda lokomotívy
Nezabudnite skontrolovať trať pred použitím lokomotívy, či je čistá a riadne zapojená. Položte lokomotívu na trať a skontrolujte správnu polohu všetkých kolies. Pomaly otočte ovládač a nastavte rýchlosť, akou chcete aby lokomotíva šla. Ak sa po otočení ovládača lokomotíva nedá do pohybu, alebo nejazdí rovnomerne, skontrolujte či je správne položená na koľajach, či sú všetky dielce dráhy spojené správne, či niekde nevzniká skrat.
Údržba lokomotívy
Lokomotíva je jemné elektromechanické zariadenie, vyžadujúce opatrné zaobchádzanie a pravidelnú údržbu. Chráňte ju pred nárazmi, vlhkom a prachom. Pre základnú údržbu stačí nakvapkať jemný strojný olej na prevody pohonu (len malé množstvo). Pred zamastením chráňte kolesá lokomotívy, aby bol dobrý elektrický kontakt medzi obručou kolesa a koľajou. Ak sa na osi kolies namotajú vlasy, alebo chlpy z koberca, je nutné ich opatrne odstrániť, aby sa mohli kolesá voľne otáčať bez zvýšeného odporu.
Životnosť lokomotívy
Životnosť pohyblivých častí a motora je obmedzená intenzitou prevádzky a podmienkami používania. Kardanové hriadele, ozubenie na prevodoch a uhlíky na elektromotore podliehajú prirodzenému opotrebeniu spôsobenému prevádzkou. Ich životnosť je možné výrazne predĺžiť pravidelným mazaním a čistením. Je nutné počítať s tým, že lokomotíva, ktorá jazdí denne niekoľko hodín, sa opotrebuje skôr, než len príležitostne používaná lokomotíva.
Upozornenie
Táto modelová vláčiková súprava nie je hračka vhodná pre deti mladšie než 14 rokov! Lokomotíva, vagóny aj koľaje sú detailné, krehké a vyžadujú opatrné zaobchádzanie. Niektoré diely majú ostré hrany a rohy, pri neopatrnom používaní bez dohľadu dospelého by mohli spôsobiť poranenie dieťaťa. Drobné diely by malé dieťa mohlo prehltnúť! Transformátor je elektrické zariadenie a mal by byť pred každým použitím najprv skontrolovaný, či nejaví známky poškodenia na povrchu, alebo či nie je poškodená prípojná šnúra. V prípade pochybností, alebo v prípade poškodenia by nemal byť používaný až kým nebude skontrolovaný a opravený odborníkom. Je určený len pre použitie v interiéri! Používajte len dodaný transformátor, vždy pod dohľadom dospelých a odpojte ho z elektrickej siete vždy, keď nie je dráha používaná. Transformátor nie je hračka. Tak ako pri každom elektrickom zariadení, aj tu hrozí pri nesprávnej manipulácii elektrický šok. Transformátor by mal byť odpojený od elektrickej siete aj pri čistení trate.
Spracoval: Ing. Jozef Anďal
UPOZORNENIE: Tento text je majetkom firmy HTmodel chránený autorským zákonom. Jeho kopírovanie a šírenie bez písomného súhlasu majiteľa je trestné.
Dodatočné parametre
Kategória: | Modelová železnica |
---|---|
Záruka: | 2 roky |
? Mierka: | HO 1/87 |
? Prevedenie: | Digitálne |
? Odporúčaný vek: | od 10 rokov |
? Verzia: | DB, AG |
? Historické obdobie: | Ep. VI |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
Tradičný rakúsko-nemecký výrobca modelovej železnice, lokomotív, vagónov, koľají a príslušenstva.