Tamiya RC VW Karmann Ghia (M-06) nenafarbená 1/10 KIT
Kód: TAM-58677Súvisiaci tovar
Podrobný popis
Tamiya RC VW Karmann Ghia (M-06) nenafarbená 1/10 KIT Tamiya 58677
Stavebnica cestného športového auta na diaľkové ovládanie na podvozku Tamiya M-06 s pohonom elektromotorom. Tamiya RC predstavuje úplne nový model klasického automobilu s Volkswagen Karmann Ghia na podvozku RWD M-06. Karmann Ghia bolo štýlové kupé založené na rovnakej platforme ako legendárny Beetle. Jeho karoséria bola navrhnutá talianskou firmou Ghia a vyrobené nemeckou spoločnosťou Karmann.
Stavebnice RC modelov áut japonskej značky Tamiya sa vyznačujú tými najlepšími vlastnosťami. Vďaka veľmi prehľadnému stavebnému návodu a premyslenému rozdeleniu stavebných dielov do označených sáčkov, zvládne stavbu auta Tamiya aj úplný začiatočník. Už základná verzia podvozku zo stavebnice má spravidla výborné jazdné vlastnosti, ale každá stavebnica Tamiya poskytuje široké možnosti tuningu. Stavebnice Tamiya vám dajú neopakovateľný pocit radosti, keď si RC model auta postavíte úplne sami. Pre deti a mládež je to výborný spôsob ako spoznať konštrukciu skutočného auta.
Novo vyvinuté šasi Tamiya M-06 je unikátne svojou konštrukciou. Dá sa postaviť v troch verziách dĺžky s rázvorom 210, 225, alebo 239mm. Motor je uložený celkom vzadu, za hnanou zadnou nápravou (2WD). Vyznačuje nízkou svetlosťou, je to rýchly cestný podvozok, ktorý je pre svoje špecifické vlastnosti veľmi vhodný pre modely historických športových a okruhových áut. Výborná stabilita je zabezpečená umiestnením akumulátora v strede modelu v pozdĺžnej osi blízko ťažiska.
Špecialitou tejto stavebnice je možnosť širokého rozsahu rázvoru, a že šasi má jazdné vlastnosti vyladené zvlášť vhodne pre modely historických športových áut. Pohon zadnej nápravy motorom umiestneným vzadu je unikátny pri modeloch cestných áut.
Mierka: 1/10
Dĺžka: 410 mm
Šírka: 182 mm
Výška: 125 mm
Rázvor: 239 mm
Karoséria: Lexanová s plastovými dielmi (spätné zrkadlá a iné diely), nálepky na označenie a maskovacie nálepky na použitie počas farbenia.
Typ šasi: Tamiya M-06 podvozok vybavený motorom vzadu, RWD s pozdĺžne namontovanou batériou a R/C komponentami.
Typ pohonu: elektro, 2WD, pohon zadnej nápravy.
Motor: Tamiya 540
Elektronický regulátor: Tamiya TBLE-02S (len NiMH) umožňujúci riadenie jednosmerných aj striedavých elektromotorov.
Potrebné dokúpiť: RC súpravu, servo riadenia, pohonný akumulátor, nabíjačku, batérie do vysielača, farby v spreji na lexan.
Pozor, regulátor nie je vodeodolný/snehuodolný, odporúčame použiť prípravok Nanoprotech Electronic sprej (3890000,13).
Vysvetlenie skratiek: KIT - nezostavený model dodávaný vo forme stavebnice.
Zábeh nového elektromotora
Nový model s motorom, je potrebné najprv zabehnúť. Pred začiatkom používania jednosmerného elektromotora sa jednoznačne odporúča vykonať jeho zábeh. Niektorí výrobcovia ho vyžadujú, ako podmienku uznania prípadnej reklamácie motora. Účelom zábehu je to, aby sa rotujúce časti dobre usadili, trecie plochy kontaktov zahladili, uhlíky zabrúsili do správneho tvaru. Prúd vchádza do motora na komutátorové plôšky pomocou tzv. uhlíkov, ktoré nemusia mať od výroby dokonale prispôsobený tvar. Ak sa nový motor zaťaží na maximum bez predchádzajúceho zábehu, môže dôjsť k poškodeniu komutátorovej plochy, alebo uhlíkov z dôvodu veľkého "iskrenia". Zábeh umožní čo najdokonalejšie usadenie uhlíkov na komutátor. Tak sa uhlíky budú opotrebovávať menej a vydržia dlhšiu dobu prevádzky.
Postup zábehu elektromotora:
-Ak máte nový RC model auta, alebo lode, v ktorom je už motor namontovaný, postupujte nasledovne. Položte model na podložku tak, aby sa kolesá otáčali nad povrchom. Nechajte bežať motor na čo najnižších otáčkach aspoň 20 - 30 minút. Následne môžete s modelom jazdiť 20 - 30 minút najprv nižšou rýchlosťou a postupne rýchlosť zvyšovať. Na plný výkon jazdite s modelom až po uplynutí zábehovej fázy.
-Ak máte nový motor, ktorý ešte nie namontovaný do modelu, zábeh môžete urobiť tradičným osvedčeným spôsobom ponorený vo vode. Pripojte motor k ESC regulátoru a spustite ho za káble zvislo dole do nádoby s čistou vodou. Roztočte motor na nízkych otáčkach a nechajte ho bežať 10 - 15 minút. Potom môžete otážky na niekoľko minút zvýšiť postupne až na maximum. nakoniec motor vytiahnite z vody a nechajte ho chvíľu bežať, aby sa voda z motora vyfúkala von. Zabehnutý motor môžete namontovať do modelu a môžete hneď jazdiť na plný výkon. Nemusíte mať obavu z motora ponoreného vo vode. Bude fungovať normálne a voda ho bude počas zábehu chladiť. Navyše vyplaví von čiastočky uhlíkov pri zabrúsení (voda viditeľne stmavne).
Ochrana pred prehriatím elektromotora:
Keďže je stator tvorený permanentnými magnetmi, je dobré vedieť, že tieto magnety postupne strácajú svoju "silu". Veľký vplyv však má aj teplota. Každý elektromotor sa pri prevádzke zahrieva a môže dosiahnuť teplotu aj 60o C (preto sa po jazde v žiadnom prípade nesmie motor chytať holou rukou!). Ak sa však motor nechladí, alebo chladí nedostatočne, prípadne sa jazdí dlhú dobu v maximálnych otáčkach, môže dôjsť k jeho prehriatiu a tým oslabeniu magnetov. Motor potom aj po vychladnutí už nedosiahne predchádzajúci výkon. Samozrejme hrozí poškodenie aj iných častí motora veľkým teplom. Vhodné je preto meniť režim záťaže, prípadne radšej jazdiť s dvoma menšími akumulátormi s prestávkou na výmenu a ochladenie, ako s jedným veľkokapacitným dlhý čas na plný výkon.
Výmena elektromotora, tuning:
Ak sa rozhodenete pre výmenu elektromotora v tomto modeli, dbajte na nasledujúce odporúčania.
Nový motor by mal byť rovnakého typu (veľkosť), mal by mať rovnaký počet závitov a rovnakú hodnotu napájacieho napätia ako pôvodný. Tak budete mať istotu, že model bude mať zachované pôvodné jazdné vlastnosti.
Ak plánujete tuningový motor, v prvom rade si overte, či pôvodný ESC regulátor v modeli bude schopný pracovať s tuningovým motorom, aby nedošlo k spáleniu ESC regulátora, alebo k nefunkčnosti systému ESC-motor. Pri tuningovom motore je obvykle nutné vymeniť aj pastorok s iným počtom zubov.
POZOR! Toto RC auto nie je hračka, ale je to viac prepracovaný, funkčný model, ktorý sa správa veľmi podobne ako skutočné auto. Vzhľadom na jeho realistické parametre, ak nie je správne zostavený a správne ovládaný, môže vám spôsobiť zranenie, alebo zraniť diváka, či poškodiť majetok. Model je určený na jazdu vo veľkej miestnosti, alebo vonku na suchom povrchu. Jazda vo vode, v snehu, v kalužiach, blate, piesku, vo vysokej tráve bez partričnej vodeodolnej úpravy môže spôsobiť poškodenie elektroniky modelu. Zakázaná je jazda na verejných komunikáciách a iných miestach (napr. parkoviská) s automobilovou prevádzkou. Nejazdite v hustej tráve, prehrejete alebo spálite motor!
Tento model vyžaduje pravidelnú údržbu, jeho správnym rozobratím podľa servisného návodu nestratíte záruku.
Náš test stavebnice auta so šasi M06: Tak ako všetky stavebnice značky Tamiya, aj táto len potvrdzuje dobrú povesť tohto japonského výrobcu. Po vybalení krabice ostanú na stole rámčeky s plastovými dielmi, niekoľko sáčkov s prehľadne potriedenými skrutkami, ozubenými kolesami a ostatnými drobnosťami. Stavebný návod je totálne prehľadný, každá skrutka je zreteľne zobrazená v životnej veľkosti, každý jeden krok je veľmi prehľadne zobrazený. Konkrétne toto šasi Tamiya bolo vyvinuté celkom nedávno práve s ohľadom na jednoduchosť stavby, takže ju zvládne aj úplný začiatočník, aj starší chlapec pod dohľadom dospelého. Pri dodržaní návodu a systematickom postupe, postavíte tento model v rámci jedného večera. Najviac práce je obvykle s vyrezaním karosérie z lexanového polotovaru, jej nastriekanie a usadenie na držiaky. Toto zvyčajne trvá oveľa dlhšie, než stavba šasi. K stavebnici treba dokúpiť servo riadenia a RC súpravu. To je vlastne výhoda stavebníc Tamiya. Každý si môže namontovať taký typ serva, ktorý má najradšej. Ja zo svojich vlastných skúseností obvykle montujem na toto šasi servá Carson (vodeodolné) 6kg. Šasi Tamiya M-06 je veľmi unikátne v každom ohľade. Má neskutočne kompaktnú a odolnú konštrukciu, až sa žiada napísať, že skoro nezničiteľne odolnú. Je určené pre modely historických cestných áut, alebo pretekárskych špeciálov. Mne osobne učarovalo hneď pri prvej stavbe skoro nekriticky musím napísať, že som na ňom nenašiel žiadnu chybu. Náhradné diely sú lacné a ľahko dostupné. K dispozícii je aj výber tuningových dielov, takže toto šasi uspokojí aj náročnejších modelárov. Je to veľmi vhodné šasi pre začínajúceho modelára, keďže stavba je veľmi jednoduchá a stavebnica poskytuje výbornú kvalitu za veľmi prijateľnú cenu. Základom šasi je stredová vaňa, ku ktorej sa priskrutkuje kompaktná zadná časť nesúca prevodovku, motorové lôžko a zadnú nápravu. Stredová vaňa a zadná časť sa dajú zoskrutkovať k sebe v troch presne vymedzených pozíciách, čím sa dá ľahko zmeniť celková dĺžka šasi a teda aj rázvor. Konštrukcia výborne chráni servo riadenia aj ostatnú elektroniku pred nárazmi aj pri prevrátení. V zadnej časti je integrované lôžko motora a súkolia prevodovky. Zadný diferenciál je taktiež integrovaný do modulu zadnej nápravy a tak je celý pohon veľmi dobre chránený a celé šasi je veľmi tuhé. Ramená náprav aj parohy tlmičov sú masívne a veľmi odolné. V stavebnici je priložený ESC regulátor Tamiya TBLE-02S, ktorý ovláda jednosmerný motor Tamiya 540. Je to slušná kombinácia pre hobby jazdenie a väčšina užívateľov si s tým vystačí na "celý život". Model je prekvapujúco rýchly a zábavu si s ním užije aj pokročilý modelár. Priestor pre batériu je presne v strede auta, v pozdĺžnej osi. Rozloženie hmotnosti je na tomto šasi veľmi dobré a v spojení s vysokou tuhosťou šasi sa tak model správa veľmi stabilne aj pri vysokej rýchlosti. Treba však počítať so špecifickými jazdnými vlastnosťami. Motor je umiestnený úplne vzadu za zadnou nápravou, takže v šmyku zadok mierne "uteká". Lenže vďaka polohe baterky a motora, je zadná náprava výborne zaťažená a zadné kolesá majú dokonalý záber. Predná náprava je odľahčená a výborne vedie smer. Pneumatiky majú pekný cestný dezén. S týmito pneumatikami sa výborne jazdí na hladkom mierne drsnom povrchu, vďaka čomu je model aj v základnom prevedení rýchly a obratný. Celkovo hodnotím vlastnosti tohto šasi ako veľmi dobré. Mám v podstate len jediné odporúčanie týkajúce sa tlmičov. Tie v stavebnici sú obyčajné pružinovo-trecie. Pre začiatočnícke hobby jazdenie vcelku postačia, ale pre naozajstné rýchle jazdenie ich odporúčam vymeniť za olejové s kovovým telom. Prípadne ak chcete jazdiť vonku za mokra, odporúčam ešte pamätať na to, že regulátor Tamiya nie je vodeodolný. Našťastie na toto je pomerne ľahká pomoc, stačí opatrne otvoriť schránku regulátora, a nastriekať elektroniku prípravkom Nanoprotech. Servo a prijímač je treba hneď na začiatku vyberať s požiadavkou vodeodolnosti, alebo aj vodotesnosti. Keď to zhrniem, kúpou tejto stavebnice dostanete niekoľko hodín perfektnej zábavy ukončenej radosťou z vynikajúceho modelu pre odrasteného chlapca (pre dieťa je príliš rýchly), alebo dospelého nadšenca pre retro cestné autá s pohonom zadnej nápravy. Ak ohŕňate mos nad 2WD pohonom len preto, lebo všetci kamaráti majú 4x4, tak sa hlboko mýlite. Toto šasi jazdí rýchlejšie než 4x4 a je geniálne výborné. Urobí vám prekvapujúcu radosť.
Spracoval: Ing. Jozef Anďal
UPOZORNENIE: Tento text je majetkom firmy HTmodel chránený autorským zákonom. Jeho kopírovanie a šírenie bez písomného súhlasu majiteľa je trestné.
mierka zmenšenia | 1/10 |
---|---|
odporúčaný vek | od 14 rokov |
prevedenie | KIT |
verzia | Cestné |
Dodatočné parametre
Kategória: | Cestné a rally autá - EXPERT |
---|---|
Záruka: | 2 roky |
? Mierka: | 1/10 |
? Prevedenie: | KIT |
? Odporúčaný vek: | od 14 rokov |
? Verzia: | Cestné |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
Japonský výrobca širokého sortimentu diaľkovo ovládaných RC modelov cestných a terénnych áut, modelov truckov a návesov, doplnkov a príslušenstva k nim. Výrobca kvalitných stavebníc plastových modelov, náradia a pomôcok pre plastikových modelárov. Výrobca kvalitných modelárskych farieb, lepidiel a doplnkov.